Vorige week kreeg ik een tweet binnen van een Fatal-collega met een foto van een hoopje ijzer schroot met de vraag of ik iets herkende. Bij nadere inspectie ontwaarde ik in deze hoop schroot wat resten van ons oude vertrouwde Les Charrons onderstel.

Update

‘t Jakan bleek dit onderstel ook al gebruikt te hebben bij hun ereprijzen in 1993 en 1994. Wat het dus feitelijk een 6-ereprijzen onderstel maakt!

Begin 1998 waren we met Les Charrons, na 3 jaar rommelen met ‘zelfgebouwde’ frames op wielen, toe aan een degelijk onderstel voor onze creaties. Via via kwamen we in contact met de mensen van ’t Jakan die ons voor een spotprijsje hun tweede onderstel wel wilde verkopen. Het jaar daarvoor had dit onderstel als voorste helft van de winnende creatie ‘Narnia, het betoverde land achter de klerenkast’ gefunctioneerd. Door voortekenen waren dus goed!

narniaDus in 1998 reden we voor het eerst met een gemotoriseerd onderstel rond met de wagen ‘Peter Pan’. Gelukkig hadden we nog een oud-bestuurder van Flower Power bij de groep die de wagen ’s middags ervaren over het parcours manoeuvreerde.

In 2000 werd het onderstel door onze enige ‘automonteur’ van destijds van een nieuwe motor voorzien. We gingen van een benzine motor over op een diesel van een Ford Transit. Ondanks dat er elk jaar bij de jaarlijkse check (ergens eind Augustus als er bijna niet meer bij te komen was) wel iets naar boven kwam reden we jarenlang zonder problemen rond met het onderstel. Bij de eerste keer starten in de zomer even de blauwe walmen van de rotzooi dat zich een kalenderjaar lang had opgehoopt in de leidingen en uitlaten. Maar na ‘3 seconden gloeien’ (zoals het dashboard aangaf) was het gewoon weer starten/lopen.
onderstel4
De enige keer dat het een beetje benauwd was was in 2005 met onze wagen ‘Minga-Bengale’. Onze technische Klaas had even voor de optocht opgemerkt dat de motor nogal wat koelvloeistof lekte dus toen we ’s middags de eerste ronde gehaald hadden juichte ik als figurant op de wagen stilletjes.

Ondanks dat we elk jaar bedachten dat er iets moest gebeuren aan het onderstel bleef het elk jaar trouw z’n dienst doen. Wel vertoonde wat onderdelen langzaam wat slijtage; bijvoorbeeld de omkasting van de versnellingsbak die langzaam ingevreten werd door draaiende delen. In 2008 werd dit 3-dubbel verergerd door de constructie van een enorme toeter die het onderstel een mooie kromming meegaf door het gewicht.
onderstel2
Met wat ‘patchwork’ werd het onderstel in 2009 weer opgekalefaterd en begonnen we aan een klus om de bestuurder te verplaatsen van de zijkant naar een plek tussen de chassis balken. Een lang gekoesterde wens van de ontwerpers. Dat was meteen ook het laatste wat we zelf nog aan het onderstel aangepast hebben.

De maandagochtend na de definitief laatste deelname van Les Charons werd er onder een bakkie koffie in de Burght met Nameless overeen gekomen dat zij het onderstel zouden overnemen. Het laatste ritje was dus naar de bouwplaats van Nameless in plaats van de Voorsterweg 25.

Het feit dat Nameless in bezit was van twee onderstellen was indirect het resultaat dat ik begin Mei 2011 weer oog in oog stond met onze oude chassis. Als was het een praktijk van dokter Schumacher gingen de technische mensen van Nameless aan de slag om het onderstel een make-over te geven zodat deze nog jaren mee kon. Onder de versleten chassis-balken werd een vakwerk gemaakt waardoor het onderstel weer van enige draagkracht verzekerd was.
onderstel5
En eind Augustus bleek dat dit onderstel als helft van een grotere creatie, ondanks alle Les Charrons jaren, het winnen nog niet verleerd was. Net als in 1997 werd er dit keer door Nameless een Ereprijs behaald met dit oude beestje. Een prestatie die in 2012 nogmaals herhaald werd met de ‘Toren van Babel’.

In 2013 toonde Fatal Attraction interesse in het onderstel en namen zij het over van Nameless. Toen Fatal afgelopen Augustus met dit onderstel wederom een Ereprijs behaalde begon ik echt te geloven in de magie van dit stuk ijzer op wielen. Vier Ereprijzen, dat kan geen toeval meer zijn.
reukspoort
En toen kwam de bovengenoemde tweet van m’n Fatal collega waarbij delen van het onderstel treurig in de schrootbak bij de Vlasschuur lagen. Nu is de intentie van Fatal om in 2016 weer een Ereprijs te behalen maar voor mijn gevoel hebben ze die kans samen met het Les Charrons onderstel weggegooid…

Categorie: mycorsodiary

Tags: / / /

Datum: 16/09/2015