Verhuizing en Introductie

Afgelopen week kwamen enkele foto’s van de verhuizing naar de ‘plaklocatie’ op de PODB-twitter voorbij. In een lange stoet van onderdelen was er al een glimp op te vangen van het uiteindelijke resultaat.

image

Ook kreeg ik vorig weekend van de PODB-nieuwsbrief redactie de vraag of ik een introductie stukje wilde schrijven over mezelf en het ontwerp. Aangezien schrijven over m’n corso-avonturen me niet vreemd is lag er al vrij snel een lap tekst. De hele introductie is hieronder deze blog te lezen.

De mannen en vrouwen van PODB cq de Brekers hebben nog een paar dagen om de creatie af te krijgen. Komende vrijdag is het zover en vanaf woensdagochtend zullen ze volle bak bezig gaan met het prikken van de vele dahlia’s. Zelf hoop ik vanaf woensdagavond aanwezig te zijn om m’n vuurdoop te beleven in het bloemencorso van St. Jansklooster, ik ben erg benieuwd en in spanning hoe het allemaal uit gaat pakken.


PODB-introductie

Ik ben gevraagd door de redactie om een stukje te schrijven over mezelf en de wagen ‘Sin City’ die ik voor Plak op die Bloeme cq. de Brekers ontworpen heb. Ik ben woonachtig in Heeze, een erg mooi plaatsje in Zuid Oost Brabant onder Eindhoven. Hier ben ik na mijn studie(s) Bouwkunde & Industrial Design aan de TU/e blijven hangen met mijn vriendin en sinds vorig jaar zomer dochtertje. 

Geboren en getogen Vollenhovenaar ben ik ondertussen op m’n 32e toch al zo’n 23 jaar bezig met corso. Ondanks de grote afstand met Noord West Overijssel kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan. Als corsoliefhebber bezoek ik regelmatig andere corso’s en hou ik veel contact met wagenbouwers door heel Nederland. Daarnaast ben ik webmaster van de website CorsoNetwerk.nl waar ik met enkele corsocollegae met veel plezier al het corsonieuws in het land bij elkaar breng.

De eerste paar jaren was ik actief in het kindercorso en van 1995 tot en met 2010, tot we bij gebrek aan mankracht besloten te stoppen, bij de groep Les Charrons. Al vanaf het allereerste begin bij Les Charrons was ik betrokken bij het ontwerp van de wagens. De 16 jaar bij Les Charrons, met hoogte- en dieptepunten, waren dan ook een goede basis om als extern ontwerper bij de groep Nameless aan de slag te gaan. Er bleek een bijzonder goede klik te zijn tussen de groep en mij wat resulteerde in 2 Ereprijzen in 2011 en 2012.

Tijdens onze mislukte poging vorig jaar om opnieuw een Ereprijs te bouwen kwam ik in contact met de leden van PODB cq de Brekers. Omdat de kleurenspecialisten van Nameless geholpen hadden bij de inkleuring van ‘Windkracht’ kwam er een delegatie ons helpen de bijna 300.000 dahlia’s op ‘Iditarod’ te plakken/tikken. Na een gezellige middag bloemen prikken met enkele PODBabes kwam ik zo op de steigers rond onze creatie in contact met wat leden van de groep. Na het avondcorso de volgende dag kwam ik in gesprek met Jaron en bespraken we de mogelijkheden voor een eventuele samenwerking dit jaar.

Het was in December dat we per mail weer in contact kwamen. Halverwege de donkere feestmaand had ik een eerste meeting waarbij ik aangaf wel een onderwerp te hebben waarvan ik dacht dat het wel bij deze groep zou passen. Omdat het idee al een paar maanden in m’n hoofd zat kon ik snel een eerste concept klaar hebben voor de vergadering later die week.

Het idee voor ‘Sin City’ had ik al in m’n hoofd sinds ik de verfilming in de bioscoop zag in 2005. De combinatie van stoere karakters en de grafische stijl sprak me erg aan, ik heb al die jaren het gevoel gehad dat zoiets in dahlia’s mooi uit te werken moest zijn. Het was pas afgelopen zomer dat ik op het idee kwam hoe de combinatie stripverhaal/3d-sculptuur goed te visualiseren.

Nadat de groep aangaf zich voor dit idee te willen inzetten ben ik in Januari meteen begonnen aan een 1:10 maquette om de ruimtelijkheid en de verhoudingen goed uit te werken. Omdat voor dit ontwerp de grafische elementen belangrijk zijn heb ik voor het eerst de maquette ook alvast in ‘kleur’ gemaakt. De grootste uitdaging was om een interessante compositie te krijgen en uit te kiezen hoe 2D in 3D zou gaan overlopen. Ik ben me bewust van het feit dat het geen onderwerp is dat bij iedereen bekend is maar ik hoop dat de strip-eigenschap in combinatie met het theater in de 3D scenes een mooi beeld gaan wegzetten.

Ik ken de ambities van de groep en ik denk dat deze wagen er eentje is met nieuwe uitdagingen. Anders dan bij Nameless ben ik minder betrokken bij de bouw en heb ik het ontwerp eigenlijk helemaal uit handen gegeven. Wat dat betreft ben ik ook erg benieuwd hoe het resultaat gaat zijn en hoe dit uit gaat pakken in wat tot nu een erg sterk corso lijkt te gaan worden.

Tags: / /
Datum: 10/08/2014